Volksuniversiteit Den Haag

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 19-2112

Cursus Afrikaanse filosofie (De Wijsgerige Jaargang 2019-2020)

Cursus Afrikaanse filosofie (De Wijsgerige Jaargang 2019-2020)
Cursuscode: 19-2112

We begeven ons nu in onbekend gebied. Kunnen we wel spreken van zoiets als Afrikaanse filosofie? Ondertussen hebben we een aantal kenmerken gedistilleerd vanuit de Wereldfilosofie. Nu bezien we of deze toepasbaar zijn op een terrein dat pas ontdekt is door de filosofen. We bezien wat Afrikaanse filosofen hier van denken. Maar we we beginnen met een korte kennismaking.

1] Geschiedenis van de Afrikaanse filosofie
We bezien dit immense continent en maken  eerste grote onderscheiden: geografisch tussen Noord en Zuid en historisch naar perioden: voor-koloniaal, koloniaal en post-koloniaal. 
We stellen de vraag: Wat is Afrikaanse filosofie? en zien, met Afrikaanse denkers het probleem van vraagstelling en definitie dat hierachter schuil gaat. 
We bezien de mogelijkheid of hier toch niet wellicht de ouste sporen van wat filosofie heet, te vinden zijn. We onderzoeken de relaties tussen filosofie, de Grieken, Egypte en Afrika: "Is Griekse filosofie niets dan gestolen Egyptische filosofie?"

2] Afrocentristen, Etnofilosofen en universalisten 
We bezien enige antwoorden op de vraag naar de Afrikaanse filosofie en onderzoeken de definities
van Placide Tempels die Bantoe filosofie typeert als de Afrikaanse filosofie. Leopold Sédar Senghor die het eigene van de Afrikaanse filosofie ziet in de ‘Négritude-beweging’ en 
Alexis Kagame die filosofie onttrekt aan linguistische structuren van de Afrikaanse talen.
Filosofen als Henry Odera Oruka benadrukken de rol van de wijzen (sages) in de Afrikaanse filosofie en Kwasi Wiredu benadrukt het belang van “conceptuele dekolonisatie”.

3] Ubuntu, Ifa en het nieuwe Afrikaanse denken 
We bezien Ubuntu, op te vatten als een ethische of humanistische filosofie die draait om toewijding en relaties tussen mensen onderling. Inspiratiebron o.a. voor Nelson Mandela en sterk in opkomst als tegenhanger voor  westerse  doorgedraaide indvidualisering. Daarnaast maken we kennis met 'Ifa-systeem', in het leven geroepen door Orunmila, door de Nigeriaanse filosofe Sophie Oluwole naast Socrates een van "de twee beschermheiligen van de klassieke filosofie" genoemd. Ik laat zien dat de uitspraak van Plinius de Oudere (die leefde in de 4e eeuw v.g.j) nog steeds en steeds meet geldt:
Ex Africa semper aliquid novi: uit Afrika komt altijd iets nieuws”. 

4. Wat is Afrikaanse filosofie?  
Hier zetten we de Afrikaanse filosofie, als relatieve nieuwkomer in de Wereldfilosofie, af te  tegenover de andere wijsgerige tradities. Wat is eigen aan de Afrikaanse filosofie en waarin komt zij, als we dan toch kunnen spreken van filosofie en niet alleen van wijsbegeerte, overeen met de andere filosofische tradities als die van het westen, de islam, het boeddhisme en de Indiase en Chinese filosofie? Wat maakt dat we deze alle filosofisch kunnn noemen. We maken een overgang naar 'de wereld-filosofie, het volgende onderdeel van onze reis.
Donderdag 7 mei 2020
4 lessen van 2 uur aanvangstijd 14:00 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 99,00
Dhr. drs. P.A.M.W. (Peter) van Hooft
14:00 - 16:00
Locatie: Klokhuis (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving nog open >
drs. P.A.M.W. (Peter) van Hooft
drs. P.A.M.W. (Peter) van Hooft
Peter verkreeg zijn Master of Arts in de boeddhistische filosofie aan de Rijksuniversiteit Leiden. Daarna werkte hij als consulent voor vluchtelingen en als docent. Door de jaren heen heeft hij steeds onderzoek verricht naar filosofie en meditatie. Daarbij heeft hij methoden ontwikkeld om hiermee praktisch aan de slag te kunnen. Hiertoe richtte hij in 2000 'aANZet' op: een aanzet geven en gaan van A naar Z. In 2010 begon hij met de Wijsgerige Jaargang, een samenvoeging van jaren ervaring in lesgeven in zeer diverse onderwerpen die allemaal draaiden rond filosofie en meditatie. Hij vertelt graag over deze onderwerpen in verhalende vorm en onderbouwt dit steeds met historisch-wetenschappelijk materiaal en zijn eigen praktijkervaring. Hij werkt klassikaal met beeldpresentaties, omdat het oog ook wat wil en hij verbindt de vele kennis die je zo bij hem opdoet altijd met jouw persoonlijke ervaring. De relatie tussen filosofie, meditatie en persoonlijke groei staat in het middelpunt van zijn aandacht. Zo werkt hij als wijsgerig trainer en coach en organiseert hij kleinschalige klooster-retraites. Zie hiertoe ook zijn website www.anz.nu